Analisis Efektifitas Komunikasi Antara Dinas Koperasi UMKM dan Perdagangan Kabupaten Bandung Dengan Para Pelaku UMKM untuk Tujuan Pengembangan Usaha

Iwan Satibi, Saferi AF, Wila Arintia Resti

Abstract


The purpose of this research is to analyse the effectiveness of communication between the Cooperative Office of UMKM and Trade of Bandung Regency with MSME actors for business development purposes, to find out what factors can affect the effectiveness of communication between the Cooperative Office of UMKM and Trade of Bandung Regency with MSME actors and to find out communication efforts between the Cooperative Office of UMKM and Trade of Bandung Regency with MSME actors for business development purposes. The research method used in this research is Qualitative Descriptive method. The result of this study is an analysis of the effectiveness of communication between the Cooperative Office of UMKM and Trade of Bandung Regency with MSME actors for business development purposes including clear message evaluation, two-way interaction, information disclosure, comprehensive assistance, and technology training according to needs. The aim is to ensure productive communication and appropriate support for the business development of MSME players. Factors that can influence the effectiveness of communication between the Bandung Regency MSME Cooperative and Trade Office and MSME players include the availability of relevant communication channels, clarity and continuity of messages, and the use of feedback and evaluation of Communication Efforts of the Bandung Regency MSME Cooperative and Trade Office with MSME Players for Business Development Purposes through relevant information-based approaches, training, personal mentoring, promotion, collaboration, and utilisation of modern communication platforms.


Keywords


Analysis; Effectiveness; Communication

Full Text:

PDF

References


Almauly, G., Al Yakin, A., Lidda, A., & Abid, M. (2022). Efektifitas Pelayanan Pembuatan Surat Izin Usaha Perdagangan (Siup) di Dinas Koperasi, UMKM, Perindustrian dan Perdagangan Kabupaten Mamasa Tahun 2020. Journal Peqguruang, 4(1), 205–214.

Aryadi, R., & Hoesin, S. H. (2022). Kewirausahaan dan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Sebagai Salah Satu Solusi Untuk Mengatasi Masalah Ketenagakerjaan di Indonesia. Jurnal Hukum Dan Bisnis (Selisik), 8(1), 57–72.

Budiman, I., Nurlina, N., & Chandra, R. (2022). Pengaruh Kemampuan Komunikasi, Tingkat Pendidikan, Dan Pelatihan Kerja Terhadap Efektivitas Kerja Pegawai Dinas Perindustrian, Perdagangan, Koperasi Dan UKM Kota Langsa. JIM: Manajerial Terapan, 2(1), 135–143.

Cahyadi, Y., & Windirah, N. (2021). Efektivitas Program KUR Mikro Untuk UMKM di Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk Unit Bangkahulu. Jurnal Agristan, 3(1), 54–70.

Chrismardani, Y., & Setiyarini, T. (2019). Dampak dan tantangan dalam implementasi social media marketing untuk UMKM. Competence: Journal of Management Studies, 13(2), 170–183.

Kusnadi, I. H., Dinarwati, S., & Suparman, A. (2020). Kinerja Bidang Pengelolaan Pasar Dalam Pemungutan Retribusi Pasar Pada Dinas Koperasi, UMKM, Perdagangan dan Perindustrian Kabupaten Subang. The World of Financial Administration Journal. The World of Financial Administration Journal.

Munizu, M., Tandiono, R., Pravitasari, E., Kardini, N. L., Hendrawan, H., Nur, T., Siswanto, A., & Manuaba, I. B. K. (2023). UMKM: Peran Pemerintah Dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM di Indonesia. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Nasrun, A. P., Nujum, S., & Sufri, M. (2022). Pengaruh Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Mengatasi Kemiskinan Dan Pengangguran Di Kota Makassar. Tata Kelola, 9(1), 78–87.

Nasution, R., & Marliyah, M. (2023). Analisis Program Pemerintah Dalam Penanggulangan Kemiskinan Dan Pengangguran Di Kecamatan Pulau Rakyat Kabupaten Asahan. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 6(1), 810–823.

Naufalin, L. R. (2020). Tantangan pengembangan usaha mikro kecil menengah (UMKM) di Kabupaten Banyumas. Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 22(1), 95–102.

Novitasari, A. T. (2022). Kontribusi Umkm Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Era Digitalisasi Melalui Peran Pemerintah. Journal of Applied Business & Economics (JABE), 9(2).

Nursini, N. (2020). Micro, small, and medium enterprises (MSMEs) and poverty reduction: empirical evidence from Indonesia. Development Studies Research, 7(1), 153–166.

Rahayu, L., Arindawati, W. A., & Nayiroh, L. (2023). Strategi Komunikasi Suku Dinas Perindustrian, Perdagangan, Koperasi Dan Ukm Dalam Mengembangkan Umkm Di Wilayah Kota Jakarta Selatan. JURNAL HERITAGE, 11(2), 170–184.

Rantung, G. M., Dotulong, L. O. H., & Saerang, R. T. (2023). Pengaruh Budaya Organisasi, Komunikasi dan Keterlibatan Kerja terhadap Kinerja Pegawai di Dinas Koperasi Usaha Kecil dan Menengah Perindustrian dan Perdagangan Kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 11(4), 867–880.

Romadhon, F., & Fitri, A. (2020). Analisis Peluang dan Tantangan Penggunaan Financial Technology Sebagai Upaya optimalisasi Potensi UMKM (Studi Kasus UMKM di Gresik). TECHNOBIZ: International Journal of Business, 3(1), 30–44.

Shelly, R., Sharma, T., & Bawa, S. S. (2020). Role of micro, small and medium enterprises in Indian economy. International Journal of Economics and Financial Issues, 10(5), 84.

Siagian, M., Kurniawan, P. H., & Hikmah, H. (2019). Analisis faktor eksternal dan internal terhadap kinerja umkm di kota batam. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 2(2), 265–271.

Suri, A. A., & Berliana, A. (2023). Analisis pembiayaan UMKM pada bank syariah sebagai upaya pengembangan usaha mikro, kecil, menengah (UMKM) di Indonesia. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 3(2), 850–863.




DOI: http://dx.doi.org/10.36448/ejkpp.v10i1.3816

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.