Analysis of Digital Media Literacy Skills For Students of UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
Abstract
The learning process since mid-2020 has changed from face-to-face learning in general, to online learning. Because at that time Indonesia was entered with the Covid-19 virus. Adaptation to the digital world has to be done to facilitate the online learning process, therefore the purpose of this research is to analyze the digital media literacy skills of UIN Syarif Hidayatullah Jakarta students, especially students of the Journalism Study Program, Faculty of Da'wah and Communication Studies. This study uses a quantitative descriptive approach and data collection through a questionnaire in the form of Google Forms. In the questionnaire, there are several statements about the four components of digital media literacy ability. Based on the results of the study, it can be concluded that the ability of Journalistic Students at UIN Syarif Hidayatullah Jakarta is in the Very Good category.
Abstrak
Proses pembelajaran sejak pertengahan tahun 2020 lalu berubah dari pembelajaran tatap muka seperti pada umumnya kini menjadi pembelajaran daring atau secara online. Karena saat itu Indonesia dimasuki dengan virus Covid-19. Adaptasi terhadap dunia digital sudah harus dilakukan untuk mempermudah proses pembelajaran daring (online), oleh karena itu tujuan penelitian ini adalah menganalisis kemampuan literasi media digital pada mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, khususnya Mahasiswa Progran Studi Jurnalistik, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi. Penelitian
ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif dan pengambilan data melalui kuesioner berupa google form. Dalam kuesioner terdapat beberapa pernyataan dari empat komponen kemampuan literasi media digital. Berdasarkan dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa kemampuan mahasiswa jurnalistik UIN Syarif Hidayatullah Jakarta berada dalam kategori sangat baik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2010). Metode Peneltian. Jakarta: Rineka Cipta.
Bastian, O. A., Rahmat, H. K., Basri, A. S. H., Rajab, D. D. A., & Nurjannah, N. (2021). Urgensi Literasi Digital Dalam Menangkal Radikalisme Pada Generasi Millenial Di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 23(1), 126–133.
Fadhilah, M. N. (2021). Peran Literasi Digital Dalam Model Pembelajaran Blended Learning Mahasiswa Pgmi. Mubtadi: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 3(1), 13–24.
Firmansyah, D. B., Haryono, H., & Hariyadi, B. R. (2022). Pengembangan Kemampuan Literasi Digital Melalui Pemanfaatan Media Daring Dalam Pembelajaran: Sebuah Tinjauan Pedagogik. Pembelajar: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 6(1), 50–63.
Fitriani, Y., Pakpahan, R., Junadi, B., & Widyastuti, H. (2022). Penerapan Literasi Digital Dalam Aktivitas Pembelajaran Daring Mahasiswa. Journal Of Information System, Applied, Management, Accounting And Research, 6(2), 439–448.
Harefa, H. S. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Digital Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Ilmu Sosial Unveristas Sari Mutiara Indonesia. Jurnal Teknologi Kesehatan Dan Ilmu Sosial (Tekesnos), 4(1), 36–44.
Livingstone, S. (2011). Internet, Children, And Youth. The Handbook Of Internet Studies, 348–368.
Martin, A. (2008). Digital Literacy And The “Digital. Digital Literacies: Concepts, Policies And Practices, 30, 151.
Masri Singarimbun, S. E. (2011). Metode Penelitian Survei. Jakarta: Pustaka Lp3es.
Mayes, T., & Fowler, C. (2006). Learners, Learning Literacy And The Pedagogy Of E-Learning. Digital Literacies For Learning, 26–33.
Mirmoadi, B. S., & Satwika, Y. W. (2022). Hubungan Antara Literasi Digital Dengan Self Regulated Learning Pada Mahasiswa. Jdmp (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 7(1), 8–23.
Muliani, A., Karimah, F. M., Liana, M. A., Pramudita, S. A. E., Riza, M. K., & Indramayu, A. (2021). Pentingnya Peran Literasi Digital Bagi Mahasiswa Di Era Revolusi Industri 4.0 Untuk Kemajuan Indonesia. Journal Of Education And Technology, 1(2), 87–92.
Nurfauziyanti, F., & Bahrudin, F. A. (2022). Pengaruh Literasi Digital Terhadap Perkembangan Wawasan Kebangsaan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 10(3), 54–66.
Perwita, D. (2021). Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Jenderal Soedirman. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 9(1), 8–13.
Ririen, D., & Daryanes, F. (2022). Analisis Literasi Digital Mahasiswa. Research And Development Journal Of Education, 8(1), 210–219.
Sudjana, N. (1975). Apa dan Bagaimana Mengajar yang Ideal. Bandung: Rosdakarya.
Suherdi, D. (2021). Peran literasi digital di masa pandemik. Cattleya Darmaya Fortuna.
Refbacks
- There are currently no refbacks.