Pengembangan Dan Evaluasi Sistem Informasi Desa Wisata Kertalangu Berbasis Website
Abstract
This tourism village concept has been widely implemented in Indonesia, especially in Bali based on Community Based Tourism (CBT). One of the tourism villages in Denpasar that implements CBT is the Kertalangu Tourism Village. The concept of developing CBT requires collaboration between the community and the government through the use of information technology. One of the uses that can be done is to use the website as a medium for disseminating information from the Tourism Village. In this study, the development of the Kertalangu Tourism Village website will be carried out using the waterfall model, followed by evaluation using BlackBox testing and the User Experience Questionnaire. The results showed that the Kertalangu Tourism Village Website was successfully implemented using the 5 stages of the Waterfall model, namely planning, analysis, design, implementation, and testing. Planning is done by collecting data, which produces Based on the results of BlackBox testing, it can be seen that the expected results of the test items and deleting data are scenarios that are not yet valid. 8 test scenarios need to be improved for further development. The results of user satisfaction on the Kertalangu Tourism Village website were successfully analyzed using the User Experience Questionnaire. The results of user satisfaction indicate that the majority of aspects (attractiveness, clarity, accuracy, and stimulation) are included in the category of below-average satisfaction. Aspects of efficiency and novelty are included in the above-average scale. Further research can be focused on improving and developing functionality related to aspects of attractiveness, perspicuity, accuracy, and stimulation.
Konsep Desa Wisata ini telah banyak diimplementasikan di Indonesia, khususnya di Bali dengan berbasis pada Community Based Tourism (CBT). Salah satu Desa Wisata yang ada di perkotaan Denpasar yang mengimplementasikan CBT adalah Desa Wisata Kertalangu. Konsep pengembangan CBT mensyarakatkan adanya kolaborasi masyarakat dan pemerintah melalui pemanfaatan teknologi informasi. Salah satu pemanfaatan yang dapat dilakukan adalah dengan menggunakan website sebagai media penyebaran informasi dari Desa Wisata. Pada penelitian ini akan dilakukan pengembangan website Desa Wisata Kertalangu menggunakan model waterfall yang dilanjutkan dengan evaluasi menggunakan blackbox testing dan User Experience Questionnaire. Hasil penelitian menunjukkan Website Desa Wisata Kertalangu ini berhasil diimplementasikan dengan menggunakan 5 tahapan model Waterfall, yaitu perencanaan, analisis, perancangan, implementasi dan pengujian. Perencanaan dilakukan dengan melakukan pengumpulan data, yang menghasilkan Berdasarkan hasil pengujian blackbox, maka dapat dilihat bahwa hasil yang diharapkan dari butir pengujian dan menghapus data terdapat skenario yang belum valid. Terdapat 8 skenario pengujian yang perlu diperbaiki untuk pengembangan selanjutnya. Hasil kepuasan pengguna pada website Desa Wisata Kertalangu ini berhasil dianalisis menggunakan User Experience Questionnaire. Hasil kepuasan pengguna menunjukkan bahwa bahwa mayoritas aspek (daya tarik, kejelasan, ketepatan, dan stimulasi) termasuk dalam nilai kepuasan dibawah rata-rata. Aspek efisiensi dan kebaruan termasuk dalam skala di atas rata-rata. Penelitian selanjutnya dapat difokuskan pada perbaikan dan pengembangan fungsionalitas yang terkait dengan aspek-aspek daya tarik, kejelasan, ketepatan, dan stimulasi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
B. Sudibya, “Wisata Desa Dan Desa Wisata,” J. Bappeda Litbang, Vol. 1, No. 1, Pp. 21–25, 2018.
H. Ritchi, “Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Upaya Peningkatan Aksesibilitas Ukm (Desa Wisata) Kepada Pasar Di Lokasi Wisata Pangandaran Dan Sekitarnya,” J. Pengabdi. Kpd. Masy., Vol. 2, No. 1, Pp. 36–40, 2018.
Supriyanta And N. Khoirun, “Perancangan Website Desa Wisata Karangrejo Sebagai Media Informasi Dan Promosi,” J. Bianglala Inform., Vol. 3, No. 1, Pp. 35–40, 2015.
R. Y. Endra, Y. Aprilinda, Y. Y. Dharmawan, And W. Ramadhan, “Analisis Perbandingan Bahasa Pemrograman Php Laravel Dengan Php Native Pada Pengembangan Website,” Expert J. Manaj. Sist. Inf. Dan Teknol., Vol. 11, No. 1, Pp. 48–55, 2021.
I. M. O. Widyantara, L. Linawati, I. P. A. Mertasana, And W. Setiawan, “Strategi Pengembangan Website Sebagai Media Informasi Desa Di Kabupaten Klungkung,” Bul. Udayana Mengabdi; J. Udayana Mengabdi, Vol. 15, No. 1, Pp. 22–28, Jan. 2016.
S. Gupta, “A Comparative Study Of Usability Evaluation Methods,” Int. J. Comput. Trends Technol., Vol. 22, No. 3, Pp. 103–106, 2015.
H. B. Santoso, M. Schrepp, R. Yugo Kartono Isal, A. Y. Utomo, And B. Priyogi, “Measuring User Experience Of The Student-Centered E-Learning Environment,” J. Educ. Online, Vol. 13, No. 1, Pp. 58–79, 2016.
I. M. A. O. Gunawan, I. M. A. W. Putra, And K. L. Damayanthi, “Evaluasi Usability Pada Website Pustakawan Ganeca Digital Menggunakan User Experience Questionnaire Dan Think Aloud,” Syntax Lit. ; J. Ilm. Indones., Vol. 6, No. 1, Nov. 2021.
G. Indrawan, I. M. A. O. Gunawan, And Sariyasa, “The Usability Evaluation Of Academic Progress Information System ( Siska-Ng ),” Adv. Sci. Technol. Eng. Syst., Vol. 5, No. 2, Pp. 460–468, 2020.
M. Schrepp, “User Experience Questionnaire Handbook Version 8,” Url Https//Www. Res. Net/Publication/303880829_User_Experience_Questionnaire_Handbook_Version_2.(Accessed 02.02. 2017), Pp. 1–15, 2019.
I. Sommerville, Software Engineering, 9th Ed. Boston. Massachusetts: Pearson Education, Inc, 2011.
J. Hartono, Analisis Dan Desain Sistem Informasi. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2001.
I. M. A. O. Gunawan, G. Indrawan, And S. Sariyasa, “Pengembangan Sistem Informasi Kemajuan Akademik Menggunakan Model Incremental Berbasis Evaluasi Usability Dan White Box Testing,” Sintech (Science Inf. Technol. J., Vol. 4, No. 1 Se-, Pp. 67–78, Apr. 2021.
K. E. Kendall And J. E. Kendal, Systems Analysis And Design (8th Edition). New Jersey, Usa: Pearson Education, Inc, 2006.
Y. Yudho And H. A. Prasetyo, Panduan Mudah Belajar Framework Laravel. Jakarta: Pt Elex Media Komputindo, 2018.
B. Sidik And H. I. Pohan, Pemrograman Web Dengan Html Edisi Revisi Ketiga. Bandung: Informatika, 2014.
J. Enterprise, Buku Pintar Html5 + Css3 + Dreamweaver Cs6. Jakarta: Pt Elex Media Komputindo, 2013.
Firdaus, 7 Jam Belajar Interaktif Apache, Php & Mysql Dengan Dreamweaver. Palembang: Maxikom, 2007.
R. S. Pressman, Software Engineering A Practitioner’s Approach (7 Ed.). New York, Usa: The Mcgraw-Hill Companies, Inc, 2008.
Sugiyono, Statistika Untuk Penelitian (Cetakan Ke – 28). Bandung: Alfabeta, 2017.
M. Schrepp, A. Hinderks, And J. Thomaschewski, “Construction Of A Benchmark For The User Experience Questionnaire (Ueq),” Int. J. Interact. Multimed. Artif. Intell., Vol. 4, No. 4, Pp. 40–44, 2017.
M. Schrepp, A. Hinderks, And J. Thomaschewski, “Applying The User Experience Questionnaire (Ueq) In Different Evaluation Scenarios,” Lect. Notes Comput. Sci. (Including Subser. Lect. Notes Artif. Intell. Lect. Notes Bioinformatics), Vol. 8517 Lncs, No. Part 1, Pp. 383–392, 2014.
DOI: http://dx.doi.org/10.36448/jsit.v13i1.2381
Refbacks
- There are currently no refbacks.
About the Journal | Journal Policies | Author | Information |
Explore: Jurnal Sistem Informasi dan Telematika (Telekomunikasi, Multimedia dan Informatika)
e-ISSN: 2686-181X
Website: http://jurnal.ubl.ac.id/index.php/explore
Email: explore@ubl.ac.id
Published by: Pusat Studi Teknologi Informasi, Fakultas Ilmu Komputer, Universitas Bandar Lampung
Office: Jalan Zainal Abidin Pagar Alam No 89, Gedong Meneng, Bandar Lampung, Indonesia